Allmänna villkor

För Internetports privatkunder inklusive särskilda villkor för bredband, telefoni och utrustning, samt information om ångerrätt. Gäller från 2022-05-16 och tills vidare.

Våra kunders integritet är viktig för oss. Internetport Sweden AB är personuppgiftsansvarig för Kundens personuppgifter enligt Avtalet. För information om hur vi hanterar dina personuppgifter hänvisar vi till vår integritetspolicy som finns på Internetport.se.

1. Allmänt

1.1 Internetport AB, org nr: 556767–0277 (”Internetport”) levererar internettjänster (”Tjänsten” eller ”Tjänster”) och utrustning (”Utrustning”) till konsument (”Kunden”) i enlighet med dessa allmänna och särskilda villkor som utgör en del av avtalet (”Avtalet”) mellan Internetport och Kunden.

1.2 Tjänstens närmare innehåll anges i vid var tid gällande beskrivningar på sajten Internetport.se (”Webbplatsen”).

1.3 De allmänna villkoren tillämpas även på kompletterande tjänster som Kunden och Internetport avtalar om efter det att Avtalet har träffats. Sådana kompletterande tjänster ska anses ingå i Tjänsten. De särskilda villkoren gäller utöver de allmänna villkoren för vissa Tjänster samt vid köp av Utrustning.

1.4 Endast privatpersoner kan stå som betalningsmottagare för privatabonnemang.

2. Ingånget Avtal och ångerrätt

2.1 För att ingå Avtalet med Internetport ska Kunden vara myndig eller ha förmyndarens samtycke.

2.2 Avtalet mellan Kunden och Internetport omfattar:

  • Internetports bekräftelse av Kundens beställning av Tjänsten.
  • Internetports särskilda tjänstespecifika villkor.
  • Dessa allmänna villkor.

Vid motstridigheter mellan ovanstående dokument gäller de sinsemellan i ovan angiven ordning.

2.3 Avtalet anses vara ingånget då Kunden har gjort beställning och Internetport har bekräftat Kundens beställning via e-post, Webbplatsen, telefon, brev eller s.k. webbportaler som tillhandahålls av stadsnät eller särskilda kommunikationsoperatörer.

2.4 Om avtalet träffats på distans, t ex efter Kundens beställning via Internetports hemsida eller s.k. webbportal, har Kunden rätt att frånträda Avtalet enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Information om Kundens ångerätt finns på sista sidan i dessa allmänna villkor.

3. Kreditprövning

3.1 Internetport äger rätt att efter Kundens beställning göra sedvanlig kreditprövning. Om det finns befogad anledning äger Internetport rätt att under Avtalets löptid göra ny kreditprövning.

3.2 Internetport förbehåller sig rätten att vid bristfällig kreditvärdighet hos Kunden inkräva godtagbar säkerhet eller förskottsbetalning.

3.3 Internetport förbehåller sig rätten att vid bristfällig kreditvärdighet hos Kunden neka hela eller delar av Avtalet, se punkt 12.1.

4. Betalning

4.1 På Webbplatsen finns aktuell information om avgifter, priser och om Kundens fakturor (under inloggningstjänsten ”Mina sidor”).

4.2 Avgiften kan bestå av rörlig och/eller fast avgift, eventuella engångsavgifter, faktureringsavgifter samt startavgift. Kunden ska erlägga fasta och rörliga avgifter i enlighet med vad som anges i avtalsvillkoren för respektive Tjänst och/eller hårdvara samt för avgift enligt vid var tid gällande prislista. För aktuell prislista kontakta kundservice.

4.3 Fakturering sker i förskott. Den första fakturan som utfärdas vid tecknande av ny tjänst omfattar alltid avgift för två månader, det vill säga innevarande månad och nästkommande månad. Om Kunden exempelvis beställer en bredbandstjänst för 200 kr/månad med start den 1 september, kommer den första fakturan uppgå till 400 kr och avse både september och oktober. Efterföljande fakturor utfärdas månad för månad enligt den valda faktureringsperioden.

4.4 Om inte annat har avtalats ska fast avgift betalas för en (1) eller tre (3) månader i förskott.

4.5 Om Kunden valt att få e-postfaktura och Kundens angivna e-postadress är felaktig, eller om fakturan annars inte kommer fram till Kundens e-postadress, har Internetport rätt att mot avgift istället skicka en pappersfaktura.

4.6 Kunden är skyldig att betala fakturerat belopp inom den tid och på det sätt som anges på Kundens faktura eller på Webbplatsen.

4.7 Om betalning inte är Internetport, eller den Internetport angivit som betalningsmottagare, tillhanda senast på den förfallodag som anges på fakturan har Internetport rätt till dröjsmålsränta enligt räntelagen samt rätt till påminnelse- och inkassoavgift enligt lag.

5. Meddelanden till Kunden

5.1 E-postmeddelande till av Kunden uppgiven e-postadress ska anses ha nått Kunden samma dag som avsändandet sker.

5.2 Brev som sänts till Kundens senast uppgivna postadress ska anses ha nått den mottagande parten tre (3) vardagar efter avsändandet.

5.3 SMS som sänts till det telefonnummer som Kunden uppgivit till Internetport ska anses ha nått Kunden samma dag som avsändandet sker.

5.4 Meddelanden via sociala medier ska anses ha nått den mottagande parten samma dag som avsändandet sker.

5.5 Beroende på den tekniska utvecklingen kan andra metoder än de ovan angivna komma att användas för att kontakta Kunden.

6. Kundservice och underhåll

6.1 Internetports kundservice är inte skyldig att avhjälpa fel eller lämna support i frågor om datorutrustning, nätverkskort, routers, telefoner, operativsystem eller programvara som inte tillhandahållits av Internetport.

6.2 På Webbplatsen finns angivet under vilka tider och på vilka sätt som kundservice finns tillgänglig.

6.3 Internetport äger rätt att via internet genomföra uppdateringar, underhåll och ändringar av sådan utrustning som är tillhandahållen eller anvisad av Internetport och som krävs för att Kunden ska kunna ansluta till, eller använda Tjänsten på ett tillförlitligt och säkert sätt. Kunden är skyldig att hålla utrustningen tillgänglig för sådant underhåll.

7. Kundens ansvar och skyldigheter

7.1 Tjänsterna är avsedda för normalt privat bruk och normal användning av Kunden och personer i Kundens hushåll. Kunden får t ex inte använda eller upplåta någon av Tjänsterna i syfte att vidareförsälja Tjänsten eller annars för kommersiella ändamål.

7.2 För att kunna använda Tjänsten krävs att Kunden har gjort inställningar samt har tillgång till utrustning såsom anslutningar och hårdvara som uppfyller Internetports krav och anvisningar.

7.3 Kunden ansvarar för användningen av Tjänsten även om Tjänsten används av annan som via Kunden fått tillgång till Tjänsten.

7.4 Kunden ska förvara lösenord och andra koder som hör till Tjänsten på ett säkert sätt så att obehöriga inte kan få tillgång till dessa.

7.5 Om Kunden har anledning att misstänka att obehörig fått tillgång till Kundens koder eller att någon på annat sätt fått obehörig tillgång till Tjänsten ska detta omedelbart anmälas till Internetport Kundservice.

7.6 Kunden ansvarar även för obehörig användning av Tjänsten om Kunden brustit i sina skyldigheter enligt ovan eller om Kunden uppsåtligen eller av vårdslöshet gett obehörig tillgång till Tjänsten.

7.7 Kunden är alltid skyldig att betala fasta avgifter för Tjänsten även om Kunden i övrigt inte är ansvarig för obehörig användning av Tjänsten.

8. Felanmälan och reklamation av Tjänsten

8.1 Uppstår fel eller avbrott i Tjänsten ska felanmälan göras via felsökningsguide på Webbplatsen eller via telefon till Internetports kundservice, eller på annat sätt som Internetport anvisar.

8.2 Internetport är inte ansvarig för fel eller avbrott i Tjänsten som beror på Kunden eller annat förhållande som inte beror på Internetport. Internetport är vidare inte ansvarig för fel eller avbrott under:

8.3 Internetport ska åtgärda fel eller avbrott som Internetport svarar för inom skälig tid från Kundens felanmälan.

8.4 Om Internetport efter felanmälan från Kunden åtgärdar ett fel som beror på Kunden, eller något förhållande som Kunden är ansvarig för, så har Internetport rätt till ersättning för felsökningsarbete, annat arbete och övriga kostnader.

8.5 För att Internetport ska kunna åtgärda fel och avbrott i Tjänsten är Kunden skyldig att via e-post, telefon, eller på annat lämpligt sätt, medverka vid felsökning och avhjälpning av felet eller avbrottet. Internetport avgör vilket sätt som är lämpligt beroende på förutsättningarna i det enskilda fallet.

8.6 Om Kunden inte inom rimlig tid medverkar vid felsökningen på det sätt som Internetport meddelat är lämpligt kan Kunden mista rätten till prisavdrag. Rimlig tid ska anses vara fem (5) dagar.

8.7 Kunden har rätt till prisavdrag om Tjänsten inte har kunnat användas p.g.a. fel i Tjänsten, och felet beror på Internetport eller Internetports samarbetspartner, samt att felet reklamerats i tid, samt att Kunden medverkat vid felsökning på det sätt som Internetport anmodat.

8.8 Giltig reklamation ska framställas inom skälig tid från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Skälig tid ska i normalfallet anses vara tre (3) månader.

8.9 Prisavdraget är begränsat till den del av den fasta avgiften för Tjänsten som belöper under tiden från då Tjänsten varit obrukbar räknat från Kundens felanmälan.

8.10 Kund som har rätt till prisavdrag ska begära sådant inom sex (6) månader efter det att felet avhjälpts. Prisavdraget regleras normalt genom kreditering på nästkommande faktura. Prisavdrag som understiger tjugofem (25) kr betalas inte ut.

8.11 Det maximala prisavdraget är begränsat till summan av Kundens fasta avgifter för den berörda Tjänsten under de senaste trettio (30) dagarna före Kundens felanmälan.

8.12 Berörs flera olika tjänster av ett och samma fel utgår prisavdrag endast för en (1) tjänst.

9. Ansvarsbegränsning

9.1 Kunden har endast rätt till ersättning för direkt skada som har uppkommit på grund av Internetports vårdslöshet.

9.2 Kunden har inte rätt till ersättning för indirekta skador, t.ex. utebliven vinst, extra kostnader för datatrafik eller andra följdskador.

9.3 Internetports Tjänster gör det möjligt för Kunden att via internet ta del av och/eller skicka information av olika slag. Som leverantör av dessa Tjänster är Internetport neutralt, vilket innebär att Internetport inte kontrollerar eller värderar innehållet i den information som Kunden skickar och/eller tar emot. Som neutral leverantör ansvarar Internetport därför inte för fel eller skada som beror på innehållet i den information som förmedlas via Tjänsterna.

9.4 I den utsträckning inte annat följer av villkoren för särskild kompletterande tjänst som Internetport tillhandahåller Kunden, ansvarar Internetport inte heller för skada som orsakats av skadlig kod såsom datavirus eller motsvarande, annat obehörigt intrång, försening, förvanskning eller förlust av data som uppkommer vid användning av Tjänsten.

9.5 Internetport ansvarar inte för skadeståndsskyldighet gentemot tredje man.

9.6 Begränsningarna i Internetports ansvar enligt punkt 9.1–9.5 ovan gäller inte om Internetport orsakat skadan med uppsåt eller genom grov vårdslöshet eller om Internetport är ansvarigt enligt lag.

10. Avtalstid, bindningstid och uppsägningstid

10.1 Om inget annat sägs i dessa villkor eller följer av Avtalet löper avtalet från det att avtal har träffats och tills vidare med en månads uppsägningstid.

10.2 Om parterna har kommit överens om en viss bindningstid gäller följande. Om Kunden vill säga upp avtalet med verkan från bindningstidens utgång måste uppsägning ske senast en månad före bindningstidens utgång. I annat fall förlängs avtalet automatiskt till att gälla tills vidare med en månads uppsägningstid.

10.3 Om Kunden avslutar ett avtal under pågående bindningstid är Kunden ändå skyldig att betala fasta avgifter för återstående bindningstid.

11. Uppsägning av Avtal på Kundens begäran

11.1 Om uppsägning sker på Kundens begäran så rekommenderas Kunden att kontakta Internetports kundservice i enlighet med de kontaktvägar som finns beskrivna på Webbplatsen. Om Internetport har skäl att kontrollera riktigheten av uppsägningen får Internetport begära att denna bekräftas skriftligen. Uppsägning av Kunden ska skriftligen bekräftas av Internetport med besked om datum för Avtalets upphörande.

11.2 Om ändring av dessa villkor eller avgift innebär nackdel för Kunden, har Kunden rätt att säga upp avtalet med verkan från det att ändringen träder i kraft under förutsättning att uppsägningen sker senast trettio (30) dagar efter det att ändringen aviserats. Om Kunden inte säger upp avtalet anses Kunden ha accepterat de aviserade ändringarna.

11.3 Vid dödsfall kan Internetport eller företrädare för Kundens dödsbo mot uppvisande av bestyrkt kopia av dödsfallsintyg säga upp Avtalet till upphörande vid utgången av den kalendermånad då Internetport får vetskap om dödsfallet. I annat fall övergår Avtalet att gälla gentemot dödsboet.

12. Uppsägning och avstängning av Tjänsten

12.1 Om Internetport efter kreditprövning av Kunden eller på annat sätt har befogad anledning att ifrågasätta Kundens betalningsförmåga har Internetport rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan.

12.2 Om Internetports rätt eller möjlighet att distribuera Tjänsten till den fastighet där Tjänsten nyttjas upphör till följd av att Internetports avtal om anslutning till fastigheten upphör att gälla, äger Internetport rätt att säga upp Avtalet med en (1) månads uppsägningstid. Har avtal träffats om fast bindningstid upphör avtalet att gälla när bindningstiden har gått ut.

12.3 I det fall Internetport med fog misstänker att Kunden ej nyttjar Tjänsten för normalt privat bruk eller annars använder Tjänsten i strid med Avtalet äger Internetport rätt att omedelbart stänga av Tjänsten, om Internetport finner det lämpligt. Som ej normalt privat bruk anses exempelvis olika typer av samtrafik, att orsaka skada eller störning som drabbar Internetport, Internetports system eller annan genom exempelvis spamming, spridande av datavirus eller annan skadlig datakod.

12.4 Om det inte finns särskilda skäl ska Kunden normalt förvarnas innan avstängning sker och få möjlighet att omedelbart vidta rättelse.

12.5 Internetport får också stänga av Tjänst om a) sådan skyldighet följer av lag, b) Kunden, trots påminnelse, inte betalar förfallen faktura avseende Tjänsten inom tio (10) dagar, eller c) Kunden begär det.

12.6 Kunden är skyldig att betala fast avgift för Tjänsten även under den tid Tjänsten är avstängd.

12.7 Om Tjänsten åter sätts i bruk efter avstängning, äger Internetport rätt att debitera Kunden en administrativ avgift.

12.8 Om Internetport finner att Kunden använder Tjänsten i strid med Avtalet eller på annat sätt missbrukar Tjänsten så att skada, eller uppenbar risk för skada uppkommer för Internetport eller tredje man, äger Internetport rätt att omedelbart stänga av Tjänsten.

12.9 Internetport äger alltid rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan om Tjänsten stängts av med stöd av dessa villkor och Kunden inte vidtagit rättelse inom godtagbar tid. Om Internetport säger upp Avtalet enligt denna punkt är Kunden även skyldig att ersätta den skada som Internetport lidit p g a Kundens avtalsbrott.

12.10 Internetport äger även rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan om Kunden är i väsentligt dröjsmål med betalning eller gör sig skyldig till upprepade betalningsdröjsmål som inte är ringa. Som väsentligt dröjsmål ska anses om Kunden, trots avstängning av Tjänsten p g a betalningsdröjsmål, inte betalar förfallen faktura inom femton (15) dagar efter det att avstängningen påbörjats.

13. Överlåtelse av Avtalet

13.1 Kunden får ej överlåta Avtalet till annan utan medgivande från Internetport. Begäran om överlåtelse ska göras på det sätt som finns angivet på Webbplatsen. Vid överlåtelse förbehåller sig Internetport rätten att ta ut en administrativ avgift.

13.2 Internetport äger utan Kundens medgivande rätt att överlåta eller upplåta sina rättigheter enligt Avtalet till annan part i samband med förvärv av den verksamhet som tillhandahåller Tjänsten.

14. Adressändring eller flytt

14.1 Kunden ansvarar för att till Internetport angiven kontaktinformation är korrekt. Kunden ska meddela Internetport om ändringar av besöks-, post-, faktura- och epostadress och andra kontaktuppgifter och uppgifter om leverans av Tjänsten i god tid innan, men senast omedelbart efter, att uppgifterna ändrats.

14.2 Kunden är ansvarig för nyttjandet av Tjänsten på den adress till vilken Tjänsten levereras enligt de uppgifter Kunden lämnat till Internetport. Kunden uppmanas därför att i god tid meddela Internetport om förändringar enligt punkt 14.1.

14.3 Kunden är skyldig att fullfölja Avtalet även om Kunden flyttar till en ny adress.

14.4 Om Kunden önskar att leverans av Tjänsten flyttas till Kundens nya adress ska Kunden meddela detta till Internetport, senast trettio (30) dagar i förväg. Därefter meddelar Internetport om Tjänsten kan levereras till Kundens nya adress. Internetport tar inget ansvar för avbrott i leverans av Tjänsten i samband med flyttning av leveransadress som beror på att Internetport har fått nödvändiga uppgifter från Kunden för sent.

14.5 Internetport förbehåller sig rätten att debitera en särskild flyttavgift. Aktuell information om flyttvillkor finns på Webbplatsen.

14.6 Om Kunden har kvar bindningstid på Avtalet och flyttar till en annan adress, äger Internetport rätt att fakturera en slutavgift motsvarande återstående avgifter under bindningstiden.

15. Ändring av Tjänsten, avgift eller villkor

15.1 Dessa allmänna villkor gäller tills vidare. Villkorsändring ska aviseras senast trettio (30) dagar i förväg genom meddelande på Webbplatsen, brev eller epost till berörda kunder.

15.2 Höjning av Kundens avgift ska meddelas Kunden via e-post eller brev senast trettio (30) dagar innan höjningen träder i kraft. Se även 11.2.

15.3 Om parterna har överenskommit om bindningstid för Tjänsten, får en ändring av villkoren som är till nackdel för Kunden, verkan tidigast vid utgången av bindningstiden. Internetport kan dock ändra villkor med ikraftträdande under gällande bindningstid om ändringen uppstår p.g.a. ändrad allmän prisnivå, ökade skatter och avgifter, höjda priser från externa underleverantörer, myndighetsbeslut eller ändrad lagstiftning.

15.4 Internetport har rätt att utan föregående underrättelse till Kunden utföra ändringar i Tjänsten som inte avsevärt påverkar Tjänstens funktion.

16. Force majeure

16.1 Part ska vara befriad från ansvar, skadestånd och andra påföljder om fullgörandet av visst åtagande förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som parten inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Som befriande omständighet kan bl a anses blixtnedslag, arbetskonflikt, eldsvåda, zombieapokalyps, ändrad myndighetsbestämmelse, myndighetsingripande samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständigheter av samma slag.

17. Tillämplig lag och tvist

17.1 Svensk lag är tillämplig på Avtalet.

17.2 Vid en eventuell tvist mellan Internetport och Kunden ska parterna i första hand försöka komma överens. Om parterna inte kan enas kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller av allmän domstol.

Hjälpcenter

Mest populära artiklar

Laddar...

Senaste artiklarna

Laddar...

Kategorier

Laddar...

Internetport Sweden AB