IT-tjänster

Systemförvaltning

Med vår tjänst Systemförvaltning ansvarar vi för funktionen på era servrar – hårdvara, operativsystem samt applikationer. Med våra väl fungerande processer sätter vi upp robusta system som övervakas, uppdateras och underhålls kontinuerligt. Vi ser till att allt fungerar som det ska och om något inte fungerar som det är tänkt felsöker vi och åtgärdar problemet.

Med systemförvaltning ansvarar vi för funktionen på era servrar – hårdvara, operativsystem samt applikationer.

Om något inte fungerar som det ska är det vår sak att felsöka och åtgärda problemet. Med våra väl fungerande processer sätter vi upp robusta system som övervakas, uppdateras och underhålls kontinuerligt.

För att du som kund inte ska hamna i en situation där olika leverantörer skyller på varandra erbjuds den här tjänsten enbart i våra egna datacenter och på hårdvara som vi själva levererat.

Innan projektet startar gör vi en övergripande översyn av den kravspecifikation ni har. Därefter sammanställer vi ett förslag på rekommenderade lösningar med tillhörande SLA-nivåer.

När vi är överens om en lösning och en kostnad installerar vi samtliga system. Sedan lämnar vi över till er för testning så att ni kan kontrollera att systemet fungerar som förväntat. Så fort ni behöver ha något gjort i systemet i egenskap av administratör kontaktar ni vår driftavdelning som säkerställer att ändringar och kompletteringar blir korrekt gjorda. Samt att dessa blir dokumenterade så att underhåll kan genomföras på ett bra sätt.

Exempel på tjänster som kan ingå i ett systemförvaltningsavtal:

  • Installation av servrar.
  • Installation och underhåll av operativsystem.
  • Installation och säkerhetsuppdatering av serverapplikationer.
  • Byte och reparation av trasig hårdvara.
  • Administration och övervakning av brandvägg.
  • Uppsättning av backup och övervakning att den fungerar.
  • Administration av användarkonton och rättigheter.
  • Övervakning.
  • Dokumentation.
  • Tjänsten erbjuds till en fast månadskostnad för att förenkla för alla inblandade parter.

Månadskostnaden ändras endast om tjänstens utformning förändras eller kompletteras med fler komponenter än tidigare.

Servicedesk

Behöver ni IT-support på ert företag? Någon med rätt kompetens som snabbt kan svara på frågor och avhjälpa problem? Då är vår tjänst Service Desk något för er. Med Service Desk får era användare snabb hjälp med användarrelaterade frågor via telefon eller mail från våra supporttekniker. Tjänsten finns till fast eller löpande kostnad – allt utifrån era behov.

Få support via telefon eller mejl

Den support som är inkluderad i våra standardtjänster omfattar felanmälan av felande tjänst.

Behöver ni ha en generell supporttjänst för era användare är det vår tjänst Service Desk som ni behöver. Med Service Desk kan användarna ringa och maila för att få hjälp med användarrelaterade frågor direkt från våra supporttekniker. Service Desk-tjänsten finns till fast eller löpande kostnad – allt utifrån era behov.

Med vår tjänst Utökad Service Desk får ni möjligheten att felanmäla och initiera felsökning och åtgärd även utanför normal kontorstid. Vi svarar i telefon 24/7-365.

IT-konsult

Behöver ni hjälp med något IT-projekt? Våra IT-konsulter har en bred och djup erfarenhet av IT-drift. De hjälper er med allt från att montera och racka era co-location servrar till att designa redundanta WAN och HA-Serverkluster.

Våra konsulter kan hjälpa er med allt från att montera och racka era co-location servrar till design av redundanta WAN och HA-serverkluster.

Vi har en bred och djup erfarenhet av IT-drift. Vi samarbetar dessutom med andra IT-konsultbolag för att komplettera upp vid speciella krav.

Exempel på uppdrag:

  • Design av WAN-, telefoni- och serverlösningar
  • Implementering av designad lösning i vårt eller ert datacenter
  • Co-Location-tjänster som rackning, hårddiskbyten, ominstallationer, omstarter…
  • Fjärrsupport
  • IT-tekniker på plats vid behov.

 IT-outsourcing

Med vår tjänst IT-outsoursing agerar vi som om vi vore er interna IT-avdelning. Tillsammans med er identifierar vi era behov, omfattning av uppdraget samt vilka övergripande SLA-nivåer som ska tillämpas. Utifrån våra standardtjänster Systemförvaltning, Servicedesk och IT-konsulter skapar vi sedan den bästa lösningen för er utifrån tillgänglighet, funktion och kostnad.

Vill ni slippa tänka på IT frågor kan ni outsourca hela eller delar av er IT-miljö till oss på Internetport. Vi agerar som om vi vore er interna IT avdelning.

Tillsammans med er tar vi fram omfattningen av outsourcingen samt vilka övergripande SLA nivåer som skall tillämpas. Vi använder oss av våra standardtjänster med systemförvaltning i kombination med IT-konsulter och Service Desk för att skapa den bästa lösningen för er utifrån tillgänglighet, funktion och kostnad.

Ni sköter er kärnverksamhet och Internetport ser till att ni har ett väl fungerande IT stöd.

Skicka ett meddelande