Nej, du kan välja vilken bredbandsleverantör som helst för att använda IP-telefoni från Internetport. Vår IP-telefoni fungerar även med mobilt nätverk och ADSL.

Ja, det kan du. Logga in i vår kundportal och klicka på Mina Tjänster i huvudmenyn längst upp. Välj IP-telefoni så får du upp dina abonnemang. Välj det abonnemang du vill se samtalslistor och kostnader för. Klicka på Samtalslista i menyn till vänster.

Ja, det kan du. Dock kan inte fler än 2 st ringa ut åt gången. Kontakta oss för mer information för att uppgradera abonnemanget.

Logga in i vår kundportal och klicka på Mina Tjänster i huvudmenyn längst upp. Välj IP-telefoni så får du upp dina abonnemang. Välj det abonnemang du vill se samtalslistor och kostnader för. Klicka på Samtalslista i menyn till vänster.

Logga in i vår kundportal och klicka på Mina Tjänster i huvudmenyn längst upp. Välj IP-telefoni så får du upp dina abonnemang. Välj det abonnemang du vill administrera. Klicka på Inställningar i menyn till vänster. Välj Röstbrevlåda.

Logga in i vår kundportal och klicka på Mina Tjänster i huvudmenyn längst upp. Välj IP-telefoni så får du upp dina abonnemang. Välj det abonnemang du vill administrera. Klicka på Inställningar i menyn till vänster. Välj Vidarebefordra.

Du ringer 9999 ifrån din IP-telefon för att lyssna av röstbrevlådan.

Säkerställ att du har kopplat telefonen i rätt uttag för telefonkabeln. WAN-porten på telefonidosan ska sitta i LAN-uttaget på din router eller LAN-uttaget på din fiberkonverter. Säkerställ att telefonidosan får ström och är korrekt inkopplad. Om felet inte är avhjälpt efter att detta test är du välkommen att kontakta vår support som gärna hjälper dig att felsöka vidare.

Ja, det går bra förutsatt att minst fem arbetsdagar kvarstår innan flytten skall ske. Kontakta vår kundtjänst.

Ja, det går bra förutsatt att minst fem arbetsdagar kvarstår innan flytten skall ske. Kontakta vår kundtjänst för hjälp med det.

Du måste begära att vi gör en nummerflytt (s.k. portering) i samband med beställningstillfället. I annat fall tilldelas abonnemanget ett nytt nummer.

Kortaste tiden att flytta ett telefonnummer är normalt 5 arbetsdagar. Vi rekommenderar att nummerflytten sker samtidigt med den eventuella uppsägningstiden du har hos din gamla operatör. I annat fall finns risk att du får betala dubbelt, d.v.s. både för ditt nya abonnemagn hos oss, samt för uppsägningstiden av ditt gamla abonnemang.

Nej det är valfritt. Det går bra att istället använda valfri SIP-kompatibel utrustning. Du behöver i så fall användaruppgifter från oss som du får ställa in i din IP-telefon. Av säkerhetsskäl lämnar vi endast ut dessa uppgifter via brev eller via kundportalen. Vi ger inte heller någon support på IP-telefoniutrustning från tredje part.

Ja, det går att koppla telefonidosan / IP-telefonen till ett ADSL-abonnemang.

I samband med nummerflytt åligger det den telefonoperatör som förlorar numret att även säga upp det abonnemang som numret tillhörde. Om uppsägningen missats av din gamla operatör bör du kontakta företaget och påtala att numret flyttats därifrån och att abonnemanget därför borde vara uppsagt.

För att ringa ut måste du ange ett riktnummer. Kontrollera också att din telefon sänder toner (DTMF) och inte pulser. Äldre telefoner utan tonval kan tyvärr inte användas med IP-telefoni mer än för just mottagning av samtal.

Du behöver i vissa fall göra en så kallad ”port forward” för att telefonin ska fungera. De flesta routrar sköter detta helt automatiskt men visa routrar kan man behöva ändra i. De portar som ska vidarebefordras är:
69 – UDP
5060 – 5080 TCP UDP
9000 – 14000 UDP
50000 – 60000 UDP

Vi kan inte lämna några garantier på att detta kommer att fungera. I de flesta fall är det inga problem men vi råder dig ändå att rådfråga din larmoperatör om du är osäker på funktionaliteten.

• Logga in i kundportalen
• För musen över ”Mina tjänster” och välj ”IP-telefoni”
• Klicka in på ditt abonnemang, exempelvis ”IP-Telefoni Abonnemang-retail1”
• Klicka på knappen ”Samtalslista”

• Logga in i kundportalen
• För musen över ”Mina tjänster” och välj ”IP-telefoni”
• Klicka in på ditt abonnemang, exempelvis ”IP-Telefoni Abonnemang-retail1”
• Klicka på knappen ”Inställningar”

Ja, det kostar enligt vanlig samtalstaxa. 0,15 kr/min till fast telefon i Sverige och 0,75 kr/min till mobiltelefon i Sverige.

Ja, det kan du göra. Du kan även ladda ner en gratis app till mobiltelefonen (3CX) så kan du ringa och ta emot samtalet med den. Hör av dig till vår support om du behöver inställningar för appen skickade till dig.

Ja, du kan använda program/app från 3CX för att ha IP-telefoni i din mobiltelefon eller dator. Du kan ladda hem 3CX till iOS, Android, Windows och Mac. För att konfigurera appen i din smartphone/dator så behöver du få inställningar skickad till din e-post. För att få dessa inställningar skickad till dig:

  • Logga in i vår kundportal, portal.internetport.se
  • I menyn längst upp klickar du på Mina tjänster och väljer IP-telefoni
  • Klicka in dig på ditt abonnemang, exempelvis IP-Telefoni Abonnemange-retail1
  • Klicka på knappen Inställningar i vänstermenyn
  • Kontrollera så rätt telefonnummer är vald (längst upp i mitten av sidan), och klicka på knappen App (längst ner i vänstermenyn)
    Om fliken App är gråmarkerad så behöver vi ge dig åtkomst till dessa inställningar. Kontakta supporten så hjälper vi dig. 
  • Klicka på knappen ”Skicka konfigurationsmail”
  • Du kommer nu få ett mail skickad till dig med konfiguration av din 3CX-app.

Användarmanual för 3CX-appen hittar du här.

Behöver du fortfarande hjälp?

Ring oss på 0650-40 20 00, skicka ett mail till support@internetport.se eller använda livechatten!