Det är olika från router till router. Men har du köpt en router från oss (Asus RT-AC66U) så hittar du bruksanvisningar och snabbstarts-guide längst ner på den här sidan.

Efter ett strömavbrott eller fiberavbrott kan du behöva starta om din utrustning. Det gör du enklast genom att;
1. Dra ut nätanslutningen och strömkabel ur hemmaswitchen, telefonidosan och TV-boxen.
2. Vänta i 10 – 20 sekunder.
3. Sätt i nätanslutning och strömkablar igen.

Vi håller på att lägga om våra nät till privata IP-adresser. Det här görs via CG-NAT och förändringen införs i väntan på IPv6. En icke-publik IP-adress påverkar inte vanligt surfande. Utrullning görs löpande. Skulle du trots det ha ett behov av en statisk publik IP-adress kan du kontakta vår kundtjänst så ordnar vi det mot en kostnad 30kr per mån.

Våra bredbandstjänster kräver aldrig något användarnamn eller lösenord för att koppla upp. Om du möts av någon form av inloggningsruta när du försöker ansluta kan det t.ex. handla om att du använder ett lösenordsskyddat trådlöst nätverk.

Vanligast är att vår IP-telefoni levereras med en IP-telefon (Gigaset) eller telefonbox. Denna ansluter du till din bredbandsrouter.

Beroende på hur stadsnätet fungerar kan det ta mellan 1-5 arbetsdagar (med reservation för längre väntetider i sällsynta fall). Du betalar ingenting förrän vi fått bekräftelse på inkoppling av stadsnätet. Om du angett ett mobiltelefonnummer vid beställningen skall du alltid få ett SMS så fort tjänsten har blivit aktiverad i ditt uttag.

Ja. Du kan alltid uppgradera om det finns en högre hastighet tillgänglig för dig. En uppgradering kan ta mellan 1-5 arbetsdagar. Vill du hellre nedgradera till en lägre hastighet går detta normalt också bra, dock träder den in vid nästa faktureringsperiod.

Om din uppkoppling är långsam får du gärna mäta din uppkoppling med Bredbandskollen. Vi garanterar alltid minst 60% av utlovad maxhastighet. Visar det sig att mätvärdena blir lägre än vår hastighetsgaranti är det viktigt att du även mäter med din dator direktansluten mot fiberuttaget (istället för via router) och att du är helt ensam på din uppkoppling just vid mät tillfället. Om du då får bra mätvärden kan du kontrollera inställningarna i din router. Om du däremot upplever att mätvärdena fortfarande inte motsvarar den hastighet du önskar är du välkommen att kontakta oss för vidare felsökning.

Nej, men vi erbjuder router som tillval. Läs mer om ASUS RT-AC66U eller kontakta vår kundtjänst. Om du redan har en router du är nöjd med kan du använda den.

Har du fiber så behöver du inget modem. Enda tillfället du behöver ett modem är om du har beställt ADSL. Vi rekomenderar Zyxel-modem som är stabila och förinställda för att fungera direkt vid inkoppling.

Första fakturan för bredband brukar normalt anlända inom cirka 10 dagar från aktiveringsdatum. Eftersom vi tillämpar förskottsfakturering brukar den första fakturan vara halverad om du beställt mitt i månaden eller tidigare.

Internetport erbjuder tjänster upp till 1 Gbit/s. Tillgängliga hastigheter kan emellertid variera från stadsnät till stadsnät. Det finns stadsnät som inte stödjer 1 Gbit anslutningar.

Ja, det går bra förutsatt att vi fortfarande kan leverera till din nya adress.

Internetport levererar alltid bredbandstjänster till första uttaget och tillhandahåller inga trådlösa nätverk. Självfallet fungerar vår uppkoppling även med trådlösa hemnätverk men vi kan aldrig ge support på din router eftersom den tillhör din egen utrustning. Fungerar uppkopplingen i uttaget men inte via ditt trådlösa nätverk så ta kontakt med ett lokalt supportföretag, exempelvis en datafirma på din ort. Vi kan även skicka ut en ny router som har en för konfigurerad trådlös kod emot en avgift på 495kr.

Internetports ansvar som din bredbandsoperatör är att leverera fullt fungerande bredbandstjänst till ditt uttag till tjänstefördelaren (medieomvandlaren) och det är därför viktigt att du först utesluter problem med din egen hemutrustning. Innan du kontaktar vår support bör du därför prova att koppla bort eventuell router och direktansluta din dator med nätverkskabel till uttaget LAN-1 på din medieomvandlare. Se även gärna till att byta nätverkskabel för att utesluta problem med nätverkskabel. Vid fel rekommenderar vi att du ringer vår support, mejlar oss på support@internetport.se eller kontaktar oss i Livechatten på vår hemsida för att direkt få kontakt med en handläggare som kan kolla på ditt ärende.

Internetports ansvar som din bredbandsoperatör är att leverera fullt fungerande bredbandstjänst till ditt uttag till tjänstefördelaren (medieomvandlaren) och det är därför viktigt att du först utesluter problem med din egen hemutrustning. Innan du kontaktar support bör du därför prova att koppla bort eventuell router och direktansluta din dator med nätverkskabel till uttaget LAN 1 på din medieomvandlare. Se även gärna till att byta nätverkskabel för att utesluta problem med nätverkskabel för att bespara onödig belastning på vår support. Vid fel rekommenderar vi att ni ringer vår support, mejlar oss på support@internetport.se eller kontaktar oss i Livechatten på vår hemsida för att få direkt kontakt med en handläggare som kan kolla på ditt ärende.

Vi är en egen Internetoperatör med fler än 6 st anslutningar mot Internet. Vi har mer än 10 Gbit/s ledig kapacitet och vi växlar trafik med över 120 Internetoperatörer på flera olika knutpunkter i Sverige för att du som kund ska kunna uppleva ett av världens modernaste nätverk med snabbt nätverk till alla destinationer.

Ja, beroende på vilket stadsnät du är inkopplad i så kan vi tillhandahålla fast IP-adress. Vi kan för närvarande erbjuda statisk IP-adress i Servanet och IP-only’s stadsnät. Den fasta IP-adressen kan dock behöva bytas ut vid behov av nätförändringar som sker tillsammans med våra samarbetspartners.

Nej, du behöver inte använda en router från oss. Det går alldeles utmärkt att använda vilken router som helst som förekommer på marknaden. I vissa fall så kan utrustning som blivit skickad av en annan operatör vara låst till att bara kunna användas hos dem. Vi rekommenderar i dessa fall att man kontaktar den operatören för att få korrekt information.

Vi tillämpar förskottsbetalning av våra bredbandsabonnemang och därför betalar du första månaden i efterskott och nästkommande månad i förskott när du väljer månadsfakturering. Vi tillämpar förskottsbetalning för att din betalning ska vara oss tillhanda innan vi förser er med leveransen av er nästa bredbandsperiod.

Behöver du fortfarande hjälp?

Ring oss på 0650-40 20 00, skicka ett mail till support@internetport.se eller använda livechatten!