Har du e-post som slutar på @internetport.nu loggar du in här.
Har du e-post med webbhotell och eget domännamn, se FAQ för Webbhotell.

Nej, du kan välja vilken bredbandsleverantör som helst för att använda IP-telefoni från Internetport. Vår IP-telefoni fungerar även med mobilt nätverk och ADSL.

Det är olika från router till router. Men har du köpt en router från oss (Asus RT-AC66U) så hittar du bruksanvisningar och snabbstarts-guide längst ner på den här sidan.

Du loggar in i webbhotellet här.

• Logga in i kundportalen
• För musen över ”Mina tjänster” och välj ”IP-telefoni”
• Klicka in på ditt abonnemang, exempelvis ”IP-Telefoni Abonnemang-retail1”
• Klicka på knappen ”Samtalslista”

• Logga in i kundportalen
• För musen över ”Mina tjänster” och välj ”IP-telefoni”
• Klicka in på ditt abonnemang, exempelvis ”IP-Telefoni Abonnemang-retail1”
• Klicka på knappen ”Inställningar”

• Logga in i kundportalen
• För musen över ”Konto” och välj ”Redigera detaljer”
• Utför de ändringar du vill göra och klicka på ”Spara ändringar”

Kontakta oss på kundtjänst så hjälper vi dig.

Enkelt , vi har inga uppsägningstider. Klicka på ”cancel” på din maskin i kontrollpanelen så kommer maskinen att avslutas före nästa faktureringsperiod. Observera skulle du ångra dig så måste du meddela oss så tar vi bort uppsägningen.

Det beror på hur mycket material du vill publicera på din vps. Men för att få igång din vps så behöver du minst 6GB disk på en Linux dist och minst 30GB på en Windows dist. Minne räcker med 512mb för Linux och 1024mb för Windows , om du ska köra applikationer så bör du ha mer minne. Fråga oss om du är osäker. Det går lätt att efterhand att skala upp kapacitet som disk , minne och cpu om du behöver ha mer kraft.

Du klickar på ”rebuild” och väljer önskat nytt operativsystem och väljer ”build” så byggs din nya maskin och inom nån minut ska den vara uppe för att andvändas.

Det går att flytta IP-adresser mellan servrar som är av samma typ. OpenVZ kan fritt flyttas mellan andra OpenVZ-servrar. Samma sak gäller kvm och VMware.

Du får en faktura från första dagen du startar upp en vps. Betala endast fakturan om du vill behålla din vps efter 30 dagar annars annulerar du bara din vps och fakturan går till makulerad och du betalar ingenting för dom 30 dagarna du testade.

Vad gäller autogiro sker registreringen via din internetbank, alternativt via autogiroblankett. Det är viktigt att alla fälten fylls i och att båda parter signerar blanketten. Skulle det vara så att betalaren och abonnemangsinnehavaren inte är densamma måste ansökan ske via autogiroblankett.

Kundportalen kan du hitta dina fakturor. Du kan även betala dem online direkt med bank eller kreditkort. Inloggning sker med din e-postadress och lösenord. Har du glömt ditt lösenord kan du begära ett nytt här.

Internetport tar inte ut någon avgift för att flytta en tjänst till en ny adress. Notera att om det gäller flytt till ett annat stadsnät kan det tillkomma en startavgift. Priserna kan variera även om man behåller samma hastighet som tidigare.

Detta kan du göra genom att logga in på din internetbank. På sidan där du administrerar dina autogiron kan du välja att ta bort ditt autogiro till oss. När du tar bort ditt autogiro måste du meddela oss att fakturan ska gå ut som normalt via papper eller e-post.

Alla påminnelser och inkassokrav bör betalas. Om du redan betalt kapitalbeloppet på fakturan räcker det att du betalar in mellanskillnaden med samma fakturanummer som står på påminnelsen eller inkassokravet.

Det är ingen fakturaavgift om du väljer Epost-faktura eller e-faktura. Kontakta oss om du vill ändra aviseringssätt.

På fakturan finns ett sammandrag där vi redovisar för vad och vilken period fakturan avser. I kundportalen kan du även hitta fakturan och tjänsten där det står inom vilken tid den är i. Har du ingen inloggning till vår portal så kontakta oss så ordnar vi det.

Vi tar ut en fakturaavgift för pappersfaktura för att täcka kuvert, utskrift, porto och administrativa kostnader. Andra, och miljövänligare fakturaalternativ vi erbjuder, är e-postfaktura, autogiro och e-faktura. De alternativen är helt KOSTNADSFRIA! Kontakt oss för att ändra aviseringssätt.

Alla priser presenteras på fakturan exklusive moms. Enligt faktureringsstandard specificerar vi momsen separat.

Den första fakturan avser generellt en längre period för att fasta avgifter faktureras i förskott. På fakturan kan du se för vilken period fakturan avser och för vilken tjänst. Notera även att det kan förekomma engångskostnader som startavgift eller avgifter för köp av utrustning, till exempel router, IP-telefon eller telefonidosa.

Vi fakturerar från det datumet då tjänsten eller tjänsterna aktiveras.

Om du råkar betala en faktura två gånger så kan du kontakta oss så betalar vi tillbaka det överskjutande beloppet.

Ja, det kan du. Logga in i vår kundportal och klicka på Mina Tjänster i huvudmenyn längst upp. Välj IP-telefoni så får du upp dina abonnemang. Välj det abonnemang du vill se samtalslistor och kostnader för. Klicka på Samtalslista i menyn till vänster.

Ja, det kan du. Dock kan inte fler än 2 st ringa ut åt gången. Kontakta oss för mer information för att uppgradera abonnemanget.

Logga in i vår kundportal och klicka på Mina Tjänster i huvudmenyn längst upp. Välj IP-telefoni så får du upp dina abonnemang. Välj det abonnemang du vill se samtalslistor och kostnader för. Klicka på Samtalslista i menyn till vänster.

Logga in i vår kundportal och klicka på Mina Tjänster i huvudmenyn längst upp. Välj IP-telefoni så får du upp dina abonnemang. Välj det abonnemang du vill administrera. Klicka på Inställningar i menyn till vänster. Välj Röstbrevlåda.

Logga in i vår kundportal och klicka på Mina Tjänster i huvudmenyn längst upp. Välj IP-telefoni så får du upp dina abonnemang. Välj det abonnemang du vill administrera. Klicka på Inställningar i menyn till vänster. Välj Vidarebefordra.

Du ringer 9999 ifrån din IP-telefon för att lyssna av röstbrevlådan.

Säkerställ att du har kopplat telefonen i rätt uttag för telefonkabeln. WAN-porten på telefonidosan ska sitta i LAN-uttaget på din router eller LAN-uttaget på din fiberkonverter. Säkerställ att telefonidosan får ström och är korrekt inkopplad. Om felet inte är avhjälpt efter att detta test är du välkommen att kontakta vår support som gärna hjälper dig att felsöka vidare.

Ja, det går bra förutsatt att minst fem arbetsdagar kvarstår innan flytten skall ske. Kontakta vår kundtjänst.

Ja, det går bra förutsatt att minst fem arbetsdagar kvarstår innan flytten skall ske. Kontakta vår kundtjänst för hjälp med det.

Du måste begära att vi gör en nummerflytt (s.k. portering) i samband med beställningstillfället. I annat fall tilldelas abonnemanget ett nytt nummer.

Kortaste tiden att flytta ett telefonnummer är normalt 5 arbetsdagar. Vi rekommenderar att nummerflytten sker samtidigt med den eventuella uppsägningstiden du har hos din gamla operatör. I annat fall finns risk att du får betala dubbelt, d.v.s. både för ditt nya abonnemagn hos oss, samt för uppsägningstiden av ditt gamla abonnemang.

Nej det är valfritt. Det går bra att istället använda valfri SIP-kompatibel utrustning. Du behöver i så fall användaruppgifter från oss som du får ställa in i din IP-telefon. Av säkerhetsskäl lämnar vi endast ut dessa uppgifter via brev eller via kundportalen. Vi ger inte heller någon support på IP-telefoniutrustning från tredje part.

Ja, det går att koppla telefonidosan / IP-telefonen till ett ADSL-abonnemang.

I samband med nummerflytt åligger det den telefonoperatör som förlorar numret att även säga upp det abonnemang som numret tillhörde. Om uppsägningen missats av din gamla operatör bör du kontakta företaget och påtala att numret flyttats därifrån och att abonnemanget därför borde vara uppsagt.

Kontrollera att din telefon sänder toner (DTMF) och inte pulser. Äldre telefoner utan tonval kan tyvärr inte användas med IP-telefoni mer än för just mottagning av samtal.

Du behöver i vissa fall göra en så kallad ”port forward” för att telefonin ska fungera. De flesta routrar sköter detta helt automatiskt men visa routrar kan man behöva ändra i. De portar som ska vidarebefordras är:
69 – UDP
5060 – 5080 TCP UDP
9000 – 14000 UDP
50000 – 60000 UDP

Vi kan inte lämna några garantier på att detta kommer att fungera. I de flesta fall är det inga problem men vi råder dig ändå att rådfråga din larmoperatör om du är osäker på funktionaliteten.

• Logga in i kundportalen
• För musen över ”Mina tjänster” och välj ”IP-telefoni”
• Klicka in på ditt abonnemang, exempelvis ”IP-Telefoni Abonnemang-retail1”
• Klicka på knappen ”Samtalslista”

• Logga in i kundportalen
• För musen över ”Mina tjänster” och välj ”IP-telefoni”
• Klicka in på ditt abonnemang, exempelvis ”IP-Telefoni Abonnemang-retail1”
• Klicka på knappen ”Inställningar”

Ja, det kostar enligt vanlig samtalstaxa. 0,15 kr/min till fast telefon i Sverige och 0,75 kr/min till mobiltelefon i Sverige.

Efter ett strömavbrott eller fiberavbrott kan du behöva starta om din utrustning. Det gör du enklast genom att;
1. Dra ut nätanslutningen och strömkabel ur hemmaswitchen, telefonidosan och TV-boxen.
2. Vänta i 10 – 20 sekunder.
3. Sätt i nätanslutning och strömkablar igen.

Vi håller på att lägga om våra nät till privata IP-adresser. Det här görs via CG-NAT och förändringen införs i väntan på IPv6. En icke-publik IP-adress påverkar inte vanligt surfande. Utrullning görs löpande. Skulle du trots det ha ett behov av en statisk publik IP-adress kan du kontakta vår kundtjänst så ordnar vi det mot en kostnad 30kr per mån.

Våra bredbandstjänster kräver aldrig något användarnamn eller lösenord för att koppla upp. Om du möts av någon form av inloggningsruta när du försöker ansluta kan det t.ex. handla om att du använder ett lösenordsskyddat trådlöst nätverk.

Vanligast är att vår IP-telefoni levereras med en IP-telefon (Gigaset) eller telefonbox. Denna ansluter du till din bredbandsrouter.

Beroende på hur stadsnätet fungerar kan det ta mellan 1-5 arbetsdagar (med reservation för längre väntetider i sällsynta fall). Du betalar ingenting förrän vi fått bekräftelse på inkoppling av stadsnätet. Om du angett ett mobiltelefonnummer vid beställningen skall du alltid få ett SMS så fort tjänsten har blivit aktiverad i ditt uttag.

Ja. Du kan alltid uppgradera om det finns en högre hastighet tillgänglig för dig. En uppgradering kan ta mellan 1-5 arbetsdagar. Vill du hellre nedgradera till en lägre hastighet går detta normalt också bra, dock träder den in vid nästa faktureringsperiod.

Om din uppkoppling är långsam får du gärna mäta din uppkoppling med Bredbandskollen. Vi garanterar alltid minst 60% av utlovad maxhastighet. Visar det sig att mätvärdena blir lägre än vår hastighetsgaranti är det viktigt att du även mäter med din dator direktansluten mot fiberuttaget (istället för via router) och att du är helt ensam på din uppkoppling just vid mät tillfället. Om du då får bra mätvärden kan du kontrollera inställningarna i din router. Om du däremot upplever att mätvärdena fortfarande inte motsvarar den hastighet du önskar är du välkommen att kontakta oss för vidare felsökning.

Nej, men vi erbjuder router som tillval. Läs mer om ASUS RT-AC66U eller kontakta vår kundtjänst. Om du redan har en router du är nöjd med kan du använda den.

Har du fiber så behöver du inget modem. Enda tillfället du behöver ett modem är om du har beställt ADSL. Vi rekomenderar Zyxel-modem som är stabila och förinställda för att fungera direkt vid inkoppling.

Första fakturan för bredband brukar normalt anlända inom cirka 10 dagar från aktiveringsdatum. Eftersom vi tillämpar förskottsfakturering brukar den första fakturan vara halverad om du beställt mitt i månaden eller tidigare.

Internetport erbjuder tjänster upp till 1 Gbit/s. Tillgängliga hastigheter kan emellertid variera från stadsnät till stadsnät. Det finns stadsnät som inte stödjer 1 Gbit anslutningar.

Ja, det går bra förutsatt att vi fortfarande kan leverera till din nya adress.

Internetport levererar alltid bredbandstjänster till första uttaget och tillhandahåller inga trådlösa nätverk. Självfallet fungerar vår uppkoppling även med trådlösa hemnätverk men vi kan aldrig ge support på din router eftersom den tillhör din egen utrustning. Fungerar uppkopplingen i uttaget men inte via ditt trådlösa nätverk så ta kontakt med ett lokalt supportföretag, exempelvis en datafirma på din ort. Vi kan även skicka ut en ny router som har en för konfigurerad trådlös kod emot en avgift på 495kr.

Internetports ansvar som din bredbandsoperatör är att leverera fullt fungerande bredbandstjänst till ditt uttag till tjänstefördelaren (medieomvandlaren) och det är därför viktigt att du först utesluter problem med din egen hemutrustning. Innan du kontaktar vår support bör du därför prova att koppla bort eventuell router och direktansluta din dator med nätverkskabel till uttaget LAN-1 på din medieomvandlare. Se även gärna till att byta nätverkskabel för att utesluta problem med nätverkskabel. Vid fel rekommenderar vi att du ringer vår support, mejlar oss på support@internetport.se eller kontaktar oss i Livechatten på vår hemsida för att direkt få kontakt med en handläggare som kan kolla på ditt ärende.

Internetports ansvar som din bredbandsoperatör är att leverera fullt fungerande bredbandstjänst till ditt uttag till tjänstefördelaren (medieomvandlaren) och det är därför viktigt att du först utesluter problem med din egen hemutrustning. Innan du kontaktar support bör du därför prova att koppla bort eventuell router och direktansluta din dator med nätverkskabel till uttaget LAN 1 på din medieomvandlare. Se även gärna till att byta nätverkskabel för att utesluta problem med nätverkskabel för att bespara onödig belastning på vår support. Vid fel rekommenderar vi att ni ringer vår support, mejlar oss på support@internetport.se eller kontaktar oss i Livechatten på vår hemsida för att få direkt kontakt med en handläggare som kan kolla på ditt ärende.

Vi är en egen Internetoperatör med fler än 6 st anslutningar mot Internet. Vi har mer än 10 Gbit/s ledig kapacitet och vi växlar trafik med över 120 Internetoperatörer på flera olika knutpunkter i Sverige för att du som kund ska kunna uppleva ett av världens modernaste nätverk med snabbt nätverk till alla destinationer.

Ja, beroende på vilket stadsnät du är inkopplad i så kan vi tillhandahålla fast IP-adress. Vi kan för närvarande erbjuda statisk IP-adress i Servanet och IP-only’s stadsnät. Den fasta IP-adressen kan dock behöva bytas ut vid behov av nätförändringar som sker tillsammans med våra samarbetspartners.

Nej, du behöver inte använda en router från oss. Det går alldeles utmärkt att använda vilken router som helst som förekommer på marknaden. I vissa fall så kan utrustning som blivit skickad av en annan operatör vara låst till att bara kunna användas hos dem. Vi rekommenderar i dessa fall att man kontaktar den operatören för att få korrekt information.

Vi tillämpar förskottsbetalning av våra bredbandsabonnemang och därför betalar du första månaden i efterskott och nästkommande månad i förskott när du väljer månadsfakturering. Vi tillämpar förskottsbetalning för att din betalning ska vara oss tillhanda innan vi förser er med leveransen av er nästa bredbandsperiod.

Ja, det kan du göra. Du kan även ladda ner en gratis app till mobiltelefonen (3CX) så kan du ringa och ta emot samtalet med den. Hör av dig till vår support om du behöver inställningar för appen skickade till dig.

Ja, du kan använda program/app från 3CX för att ha IP-telefoni i din mobiltelefon eller dator. Du kan ladda hem 3CX till iOS, Android, Windows och Mac. För att konfigurera appen i din smartphone/dator så behöver du få inställningar skickad till din e-post. För att få dessa inställningar skickad till dig:

  • Logga in i vår kundportal, portal.internetport.se
  • I menyn längst upp klickar du på Mina tjänster och väljer IP-telefoni
  • Klicka in dig på ditt abonnemang, exempelvis IP-Telefoni Abonnemange-retail1
  • Klicka på knappen Inställningar i vänstermenyn
  • Kontrollera så rätt telefonnummer är vald (längst upp i mitten av sidan), och klicka på knappen App (längst ner i vänstermenyn)
    Om fliken App är gråmarkerad så behöver vi ge dig åtkomst till dessa inställningar. Kontakta supporten så hjälper vi dig. 
  • Klicka på knappen ”Skicka konfigurationsmail”
  • Du kommer nu få ett mail skickad till dig med konfiguration av din 3CX-app.

Användarmanual för 3CX-appen hittar du här.

Behöver du fortfarande hjälp?

Ring oss på 0650-40 20 00, skicka ett mail till support@internetport.se eller använda livechatten!