Vi tillämpar förskottsbetalning av våra bredbandsabonnemang och därav betalar du första månaden i efterskott och nästkommande månad i förskott när du väljer månadsfakturering. Vi tillämpar förskottsbetalning för att din betalning ska vara oss tillhanda innan vi förser er med leveransen av er nästa bredbandsperiod.
Nej, du behöver inte använda vår router. Det går alldeles utmärkt att använda vilken router som helst som förekommer på marknaden. I vissa fall så kan utrustning som blivit skickad av en annan operatör vara låst till att bara kunna användas hos dom. Vi rekommenderar i dessa fall att man kontaktar den operatören för att få korrekt information.
Ja, beroende på vilket stadsnät du är inkopplad i så kan vi tillhandahålla fast IP-adress. Vi kan förnärvarande erbjuda statisk IP-adress i Servanet och IP-only stadsnät. Den fasta IP-adressen kan dock behöva bytas ut vid behov av nätförändringar som sker tillsammans med våra samarbetspartners.
Vi är en egen Internetoperatör med fler än 6 st anslutningar mot Internet. Vi har mer än 10 Gbit/s ledig kapacitet och vi växlar trafik med över 120 Internetoperatörer på flera olika knutpunkter i Sverige för att du som kund ska kunna uppleva ett av världens modernaste nätverk med snabba till alla destinationer.
Internetports ansvar som din bredbandsoperatör är att leverera fullt fungerande bredbandstjänst till ditt uttag till tjänstefördelaren (medieomvandlaren) och det är därför viktigt att du först utesluter problem med din egen hemutrustning. Innan du kontaktar support bör du därför prova att koppla bort eventuell router och direktansluta din dator med nätverkskabel till uttaget LAN 1 på din medieomvandlare. Se även gärna till att byta nätverkskabel för att utesluta problem med nätverkskabel för att bespara onödig belastning på vår support. Vid fel rekommenderar vi att ni ringer vår support, mejlar oss på support@internetport.se eller kontaktar oss i Livechatten på vår hemsida för att få direkt kontakt med en handläggare som kan kolla på ditt ärende.
Internetports ansvar som din bredbandsoperatör är att leverera fullt fungerande bredbandstjänst till ditt uttag till tjänstefördelaren (medieomvandlaren) och det är därför viktigt att du först utesluter problem med din egen hemutrustning. Innan du kontaktar support bör du därför prova att koppla bort eventuell router och direktansluta din dator med nätverkskabel till uttaget LAN 1 på din medieomvandlare. Se även gärna till att byta nätverkskabel för att utesluta problem med nätverkskabel för att bespara onödig belastning på vår support. Vid fel rekommenderar vi att ni ringer vår support, mejlar oss på support@internetport.se eller kontaktar oss i Livechatten på vår hemsida för att få direkt kontakt med en handläggare som kan kolla på ditt ärende.
Internetport levererar alltid bredbandstjänster till första uttaget och tillhandahåller inga trådlösa nätverk. Självfallet fungerar vår uppkoppling även med trådlösa hemnätverk men vi kan aldrig ge support på din router eftersom den tillhör din egen utrustning. Fungerar uppkopplingen i uttaget, men inte via ditt trådlösa nätverk, så ta kontakt med en lokal support ex. datafirma på din ort. Vi kan även skicka ut en ny router som har en för configurerad trådlös kod emot en avgift på 495kr.
Ja, det går bra förutsatt att vi fortfarande kan leverera till din nya adress.
Internetport erbjuder tjänster upp till 1 Gbit/s. Tillgängliga hastigheter kan emellertid variera från stadsnät till stadsnät , det finns stadsnät som inte stödjer 1 Gbit anslutningar.
Första fakturan brukar normalt anlända inom cirka 10 dagar från aktiveringsdatum. Eftersom vi tillämpar förskottsfakturering brukar den första fakturan vara halverad om du beställt mitt i månaden eller tidigare.
Har du fiber så behöver du inget modem , vid enda tillfället du behöver ett modem är om du har beställt en adsl anslutning. Vi rekomenderar Zyxel modem som är stabila och förinställda för att fungera direkt vid inkoppling.
Nej! Vi erbjuder olika routrar som tillval. Kontakta vår kundtjänst eller läs mer i vårt beställningsformulär. Om du redan har en router du är nöjd med kan du använda den.
Om din uppkoppling är långsam får du gärna mäta din uppkoppling med Bredbandskollen. Vi garanterar alltid minst 60% av utlovad maxhastighet. Visar det sig att mätvärdena blir lägre än vår hastighetsgaranti är det viktigt att du även mäter med din dator direktansluten mot uttaget och att du är helt ensam på din uppkoppling just vid mät tillfället. Om du då får bra mätvärden kan du kontrollera inställningarna i din router. Om du därefter upplever att mätvärdena fortfarande inte motsvarar den hastighet du önskar är du välkommen att kontakta oss för vidare felsökning.
Ja. Du kan alltid uppgradera om det finns en högre hastighet tillgänglig för dig. En uppgradering kan ta mellan 1-5 arbetsdagar. Vill du hellre nedgradera till en lägre hastighet går detta normalt också bra , dock träder den in vid nästa faktureringsperiod.
Beroende på hur stadsnätet fungerar kan det ta mellan 1-5 arbetsdagar (med reservation för längre väntetider i sällsynta fall). Du betalar ingenting förrän vi fått bekräftelse på inkoppling av stadsnätet. Om du angett ett mobiltelefonnummer vid beställningen skall du alltid få ett SMS så fort tjänsten har blivit aktiverad i ditt uttag.
Vanligast är att vår IP-telefoni levereras med en ip telefonon , Gigaset. Denna bör du ansluta som första enhet till ditt bredbandsrouter.
Våra bredbandstjänster kräver aldrig något användarnamn eller lösenord för att koppla upp. Om du möts av någon form av inloggningsruta när du försöker ansluta kan det t.ex. handla om att du använder ett lösenordsskyddat trådlöst nätverk. Om du har epost så kontakta oss så får du andvändar uppgifterna , andvändar uppgifterna är också inlagda i din kundportal.
Vi håller på att lägga om våra nät till privata IP-adresser. Det här görs via CG-NAT och förändringen införs i väntan på IPv6. En icke-publik IP-adress påverkar inte vanligt surfande. Utrullning görs löpande. Skulle du trots det ha ett behov av en statisk publik IP-adress kan du kontakta vår kundtjänst så ordnar vi det åt dig mot en kostnad 30kr per mån.
Det gör du enklast genom att; 1. Dra ut nätanslutningen och strömkabel ur hemmaswitchen, telefonidosan och TV-boxen. 2. Vänta i 10 – 20 sekunder. 3. Sätt i nätanslutning och strömkablar igen.
Ja, du kan använda program/app från 3CX för att ha IP-telefoni i din mobiltelefon eller dator. Du kan ladda hem 3CX till iOS, Android, Windows och Mac. Kontakta supporten för att få inställningar till programmet/appen skickad till dig via e-post. Användarmanual för 3CX hittar du här.
Ja, det kostar enligt vanlig samtalstaxa. 0,15 kr/min till fast telefon i Sverige och 0,75 kr/min till mobiltelefon i Sverige.
• Logga in i kundportalen genom att gå till https://portal.internetport.com/
• För musen över ”Mina tjänster” och välj ”IP-telefoni”
• Klicka in på ditt abonnemang, exempelvis ”IP-Telefoni Abonnemang-retail1”
• Klicka på knappen ”Inställningar”
• Logga in i kundportalen genom att gå till https://portal.internetport.com/
• För musen över ”Mina tjänster” och välj ”IP-telefoni”
• Klicka in på ditt abonnemang, exempelvis ”IP-Telefoni Abonnemang-retail1”
• Klicka på knappen ”Samtalslista”
Vi kan inte lämna några garantier på att detta kommer att fungera. I de flesta fall är det inga problem men vi råder er ändå att rådfråga er larmoperatör om ni är osäker på funktionaliteten.
Du behöver i vissa fall göra en så kallad ‘port forward’ för att telefonin ska fungera , dom flesta routrar sköter om detta helt automatiskt men visa routrar kan man behöva ändra i. De portar som ska vidarebefordras är: 69 – UDP 5060 – 5080 TCP och UDP 9000 – 14000 UDP 50000 – 60000 UDP
Kontrollera att din telefon sänder toner (DTMF) och inte pulser. Äldre telefoner utan tonval kan tyvärr inte användas med IP-telefoni mer än för just mottagning av samtal.
I samband med nummerflytt åligger det den telefonoperatör som förlorar numret att även säga upp det abonnemang som numret tillhörde. Om uppsägningen missats av din gamla operatör bör du kontakta företaget och påtala att numret flyttats därifrån och att abonnemanget därför borde vara uppsagt.
Ja, det går att koppla telefonidosan / IP-telefonen till ett ADSL-abonnemang.
Nej det är valfritt. Det går bra att istället använda valfri SIP-kompatibel utrustning. Du behöver i så fall användaruppgifter från oss, som du själv sedan får ställa in i din IP-telefon. Av säkerhetsskäl lämnar vi endast ut dessa uppgifter via brev eller via kundportalen. Vi ger inte heller någon support på IP-telefoniutrustning från tredje part.
Kortaste tiden att flytta ett telefonnummer är normalt 5 arbetsdagar. Vi rekommenderar att nummerflytten sker samtidigt med den eventuella uppsägningstiden du har hos din gamla operatör. I annat fall finns risk att du får betala dubbelt, d.v.s. både för ditt nya abonnemagn hos oss, samt för uppsägningstiden av ditt gamla abonnemang.
Du måste begära att vi gör en nummerflytt (s.k. portering) i samband med beställningstillfället. I annat fall tilldelas abonnemanget ett nytt nummer.
Ja, det går bra förutsatt att minst fem arbetsdagar kvarstår innan flytten skall ske. Kontakta vår kundtjänst för hjälp med det.
Ja, det går bra förutsatt att minst fem arbetsdagar kvarstår innan flytten skall ske. Kontakta vår kundtjänst.
Säkerställ att du har kopplat telefonen i rätt uttag för telefonkabeln. WAN porten på telefonidosan ska sitta i lan uttaget på din router eller lan uttaget på din fiberkonverter. Säkerställ att telefonidosan får ström och är korrekt inkopplad. Om felet inte är avhjälpt efter att detta test är du välkommen att kontakta vår support som gärna hjälper dig att felsöka vidare.
Du ringer 9999 ifrån din telefon för att lyssna av röstbrevlådan.
Du loggar in i vår kundportal https://portal.internetport.com och ändrar sen inställningarna i telefonin menyn.
Du loggar in i vår kundportal https://portal.internetport.com och ändrar sen inställningarna i telefonin menyn.
Du loggar in i vår kundportal https://portal.internetport.com och klickar på Telefonimenyn  , då kommer din samtal upp.
Ja absolut kan du det , dock kan du inte ringa ut fler än 2 st åt gången. Kontakta oss för mer information för att uppgradera abonnemanget till ett trunk abb istället för extension abb.
Ja absolut kan du det , logga in och klicka på iptelefoni tjänsten så får du upp realtids listor på det du har ringt och även belopp.
Du får en faktura från första dagen du startar upp en vps. Betala endast fakturan om du vill behålla din vps efter 30 dagar annars annulerar du bara din vps och fakturan går till makulerad och du betalar ingenting för dom 30 dagarna du testade.
Det går att flytta IP-adresser mellan servrar som är av samma typ. OpenVZ kan fritt flyttas mellan andra OpenVZ-servrar. Samma sak gäller kvm och VMware.
Du klickar på ”rebuild” och väljer önskat nytt operativsystem och väljer ”build” så byggs din nya maskin och inom nån minut ska den vara uppe för att andvändas.
Du klickar på ”rebuild” och väljer önskat nytt operativsystem och väljer ”build” så byggs din nya maskin och inom nån minut ska den vara uppe för att andvändas.
Det beror på hur mycket material du vill publisera på din vps. Men för att få igång din vps så behöver du minst 6GB disk på en Linux dist och minst 30GB på en Windows dist. Minne räcker med 512mb för Linux och 1024mb för windows , om du ska köra applikationer så bör du ha mer minne. Fråga oss om du är osäker. Det går lätt att efterhand att skala upp kapacitet som disk , minne och cpu om du behöver ha mer kraft.
Enkelt , vi har inga uppsägningstider , klicka på ”cancel” på din maskin i kontrollpanelen så kommer maskinen att avslutas före nästa faktureringsperiod. Observera skulle du ångra dig så måste du meddela oss så tar vi bort uppsägningen.
Kontakta oss på kundtjänst så hjälper vi dig.
• Logga in i kundportalen genom att gå till https://portal.internetport.com/
• För musen över ”Konto” och välj ”Redigera detaljer”
• Utför de ändringar du vill göra och klicka på ”Spara ändringar”

• Logga in i kundportalen genom att gå till https://portal.internetport.com/
• För musen över ”Mina tjänster” och välj ”IP-telefoni”
• Klicka in på ditt abonnemang, exempelvis ”IP-Telefoni Abonnemang-retail1”
• Klicka på knappen ”Inställningar”

• Logga in i kundportalen genom att gå till https://portal.internetport.com/
• För musen över ”Mina tjänster” och välj ”IP-telefoni”
• Klicka in på ditt abonnemang, exempelvis ”IP-Telefoni Abonnemang-retail1”
• Klicka på knappen ”Samtalslista”

Vi tillämpar förskotts betalning på våra abonnemang. Du får en faktura först för den period du har aktiverat abonnemanget och sen en faktura för nästa period.
Om du råkar betala en faktura två gånger och så kan du kontakta oss så betalar vi tillbaka det överskjutande beloppet.
Första fakturan brukar normalt anlända inom cirka 10 dagar från aktiveringsdatum. Eftersom vi tillämpar förskottsfakturering brukar den första fakturan sträcka sig över en period som är längre än det normala debiteringsintervallet.
Vi fakturerar från det datumet då tjänsten eller tjänsterna aktiveras.
Den första fakturan avser generellt en längre period därför att fasta avgifter faktureras i förskott . På fakturan kan ni se för vilken period fakturan avser och för vilken tjänst. Notera även att det kan förekomma engångskostnader som startavgift eller avgifter för köp av till exempel iptelefon eller telefonidosa.
Alla priser presenteras på fakturan exklusive moms. Enligt faktureringsstandard specificerar vi momsen separat.
Vi tar ut en fakturaavgift för att täcka våra administrativa kostnader och hantering, samt kostnad för t.ex. kostnad för kuvert, utskrift och porto. fakturaavgiften är 25 kr/pappersfaktura. Andra, och miljövänligare fakturaalternativ vi erbjuder är e-postfaktura , autogiro eller e-faktura. Dom alternativen är helt KOSTNADSFRIA! Kontakt oss för att ändra aviseringssätt.
På fakturan finns ett sammandrag där vi redovisar för vad och vilken period fakturan avser. På Mina sidor kan du även hitta fakturan och tjänsten där det står inom vilken tid den är i. Har du ingen inloggning till vår portal så kontakta oss så ordnar vi det.
Det är ingen fakturaavgift om du väljer Epost-faktura eller e-faktura. Kontakta oss om du vill ändra aviseringsätt.
Alla påminnelser och inkassokrav bör betalas. Om du redan betalt kapitalbeloppet på fakturan räcker det att du betalar in mellanskillnaden med samma fakturanr som står på påminnelsen eller inkassokravet.
Detta kan ni göra genom att logga in via er internetbank. På sidan där du administrerar dina autogiron kan du välja att ta bort ditt autogiro till oss. När du tar bort ditt autogiro måste du meddela oss att fakturan ska gå ut som normalt via papper eller e-post.
Internetport tar inte ut någon avgift för att flytta en tjänst till en ny adress. Notera att om det gäller flytt till ett annat stadsnät kan det tillkomma en startavgift. Priserna kan variera även om man behåller samma hastighet som tidigare.
På Kundportalen kan man hitta sina fakturor. Du kan även betala dom online direkt med bank eller kreditkort. Inloggning sker med din e-postadress och lösenord.
Vad gäller autogiro sker registreringen via din internetbank, alternativt via autogiroblankett. Det är viktigt att alla fälten fylls i och att båda parter signerar blanketten. Skulle det vara så att betalaren och abonnemangsinnehavaren inte är densamma måste ansökan ske via autogiroblankett.